فصل ۷ پیگیری عملکرد سئو

اگر می توانید چیزی را اندازه بگیرید پس می توانید آن را بهبود ببخشید. سئوکاران حرفه ای از رتبه بندی و تبدیل لینک های از دست رفته و موارد دیگر برای کمک بالا بردن ارزش سئو استفاده می کنند. اندازه گیری تأثیر کار و اصلاح مداوم شما برای موفقیت در جستجوگرها و حفظ مشتری بسیار مهم است.

اگرچه داشتن چندین هدف کلان معمول است اما تعیین یک هدف نهایی اولیه ضروری است. تنها راه برای دانستن اینکه هدف اصلی یک وب سایت چیست درک کامل از اهداف وب سایت و یا نیازهای مشتری است.

فصل ۷ پیگیری عملکرد سئو

سوالات خوب مشتری نه تنها در جهت دهی استراتژیک هدف شما مفید است بلکه نشان دهنده اهمیت شما به آنها می باشد.

نمونه سوال مشتری:

  • آیا می توانید مختصراً تاریخچه شرکت خود را برای ما بیان کنید؟
  • سودآورترین خدمات / محصولات شما (به ترتیب) کدامند؟
هنگام ایجاد هدف اصلی ، اهداف اضافی و معیارهای وب سایت ، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

نکات تعیین هدف

قابل اندازه گیری: اگر نمی توانید آن را ردیابی کنید نمی توانید آن را بهبود ببخشید.

خاص باشید: اجازه ندهید اصطلاحات بازاریابی و صنعتی مبهم اهداف شما را تضعیف کند.

اهداف خود را به اشتراک بگذارید:مطالعات نشان داده است که نوشتن و به اشتراک گذاشتن اهداف خود با دیگران ، شانس دستیابی به آنها را افزایش می دهد.

اندازه گیری یا Engagement metrics

اکنون که هدف اصلی خود را تعیین کردید ارزیابی کنید که کدام معیار اضافی می تواند به سایت شما در رسیدن به هدف نهایی کمک کند. اندازه گیری معیارهای اضافی (قابل اجرا) می تواند به شما در حفظ نبض بهتر در مورد سلامتی و پیشرفت سایت کمک کند.

معیارهای اشتغال

رفتار افراد پس از رسیدن به سایت شما چگونه است؟ این سوالی است که معیارهای تعامل می خواهند به آن پاسخ دهند. برخی از معیارهای معروف برای سنجش میزان تعامل افراد با محتوای شما شامل موارد زیر است:

نرخ تبدیل یا Conversion rate

تعداد تبدیل (برای یک اقدام / هدف مورد نظر) تقسیم بر تعداد بازدیدهای منحصر به فرد. نرخ تبدیل را می توان برای هر چیزی از ثبت نام ایمیل گرفته تا خرید یا ایجاد حساب  اعمال کرد. دانستن نرخ تبدیل به شما کمک می کند تا میزان بازده سرمایه گذاری (ROI) را که ممکن است ترافیک وب سایت شما ارائه دهد ارزیابی کنید.

زمان در صفحه یا Time on page

افراد چه مدت زمانی را در صفحه شما صرف کردند؟ اگر یک پست وبلاگ ۲۰۰۰ کلمه ای دارید که بازدیدکنندگان فقط به طور متوسط ۱۰ ثانیه برای آن وقت می گذارند احتمال محتوای آن بسیار کم است. هدف صفحه را در نظر بگیرید. به عنوان مثال طبیعی است که صفحات “با ما تماس بگیرید” متوسط زمان کمتری در صفحه داشته باشند.

تعداد بازدید صفحات یا Pages per visit

آیا هدف صفحه شما این بود که خوانندگان را درگیر خود کند و آنها را به مرحله بعدی برساند؟ در این صورت تعداد بازدید صفحات می تواند یک معیار ارزشمند تعامل باشد. اگر هدف صفحه شما از سایر صفحات شما مستقل باشد (به عنوان مثال: بازدید کننده آمد ، آنچه را که لازم داشت دریافت کرد ، سپس صفحه را ترک کرد) در این صورت صفحات کم بازدید مشکلی ندارند.

ضریب بازگشت یا Bounce Rate

جلسات “Bounced” نشان می دهد که یک جستجوگر از این صفحه بازدید کرده و بدون مرور بیشتر در سایت شما خارج شده است. بسیاری از مردم سعی می کنند این معیار را کاهش دهند زیرا معتقدند این امر با کیفیت وب سایت مرتبط است اما در واقع اطلاعات کمی از تجربه کاربر به ما می گوید. ما شاهد مواردی از افزایش ضریب بازگشت برای وب سایت های رستوران با طراحی مجدد هستیم که عملکرد آنها بهتر از هر زمان دیگری است. در تحقیقات بیشتر مشخص شد که افراد برای یافتن ساعات کاری ، منوها یا نشانی به سادگی وارد سایت می شوند و سپس قصد دارند شخصاً به رستوران مراجعه کنند. یک معیار بهتر برای سنجش کیفیت صفحه سایت عمق پیمایش است.

عمق پیمایش

این میزان پیمایش بازدیدکنندگان از صفحه های وب منفرد را اندازه گیری می کند. آیا بازدیدکنندگان به محتوای مهم شما می رسند؟

در غیر این صورت روش های مختلف تهیه بهترین محتوای را در صفحه خود مانند چندرسانه ای ، فرم های تماس و غیره آزمایش کنید. کیفیت مطالب خود را نیز در نظر بگیرید.

آیا کلمات بی مورد را حذف می کنید؟

آیا ادامه کار در صفحه برای بازدید کننده اغوا کننده است؟

ردیابی عمق پیمایش را می توانید در Google Analytics تنظیم کنید.

ترافیک جستجو یا Search traffic

رتبه بندی یک معیار ارزشمند سئو است اما اندازه گیری عملکرد اصلی

سایت شما در اینجا متوقف نمی شود. هدف از نمایش در جستجو این است که توسط جستجوگران به عنوان پاسخ سال آنها انتخاب شود. اگر رتبه بندی می کنید اما هیچ ترافیکی دریافت نمی کنید ، مشکلی دارید. اما چگونه حتی می توانید میزان بازدید سایت شما از جستجو را تعیین کنید؟ یکی از دقیق ترین راه های انجام این کار استفاده از Google Analytics است.

استفاده از Google Analytics برای کشف داده های ترافیکی

Google Analytics (GA) امکانات زیادی دارد به حدی که اگر نمی دانید جطور از آن استفاده کنید می تواند طاقت فرسا باشد. این یک لیست جامع نیست ولی یک راهنمای کلی برای برخی از داده های ترافیکی است که می توانید از این ابزار رایگان دریافت کنید.

ترافیک اصلی را جدا کنید

GA به شما امکان می دهد از طریق کانال بازدید سایت خود را مشاهده کنید. با این کار هرگونه ترس ناشی از تغییر کانال دیگر کاهش می یابد (به عنوان مثال: کل بازدید به دلیل متوقف شدن یک کمپین تبلیغاتی قطع می شود  اما ترافیک اصلی ثابت است).

برسی ترافبک سایت در بازه زمانی

GA به شما امکان می دهد کل جلسات / کاربران / بازدید از صفحه را در یک محدوده تاریخ مشخص در سایت خود مشاهده کرده و همچنین دو دامنه جداگانه را با یکدیگر مقایسه کنید.

یک صفحه خاص چه تعداد بازدید داشته است

گزارش های محتوای سایت در GA برای ارزیابی عملکرد یک صفحه خاص بسیار مناسب است به عنوان مثال ، تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فردی که در یک محدوده تاریخ مشخص دریافت کرده است.

نرخ کلیک (CTR)

CTR شما از نتایج جستجو (به معنی درصد افرادی که از نتایج جستجو بر روی لینک صفحه شما کلیک کرده اند) می تواند اطلاعاتی در مورد میزان بهینه سازی عنوان صفحه و توضیحات متای خود ارائه دهد. این داده ها را می توانید در Google Search Console پیدا کنید. علاوه بر این Google Tag Manager ابزاری رایگان است که به شما امکان می دهد پیکسل های ردیابی را بدون نیاز به تغییر کد در وب سایت خود مدیریت و استقرار دهید. این کار ردیابی فعالیتهای خاص را در وب سایت بسیار آسان تر می کند.

رتبه بندی کلمات کلیدی

موقعیت رتبه بندی یک وب سایت برای کلمات کلیدی مورد نظر باید شامل داده های ویژگی SERP ، مانند داده های ویژه و دکمه های لایک که با استفاده از آنها مطالب را رتبه بندی می کنید باشد. سعی کنید از معیارهای بیهوده مانند رتبه بندی برای کلمات کلیدی رقابتی که مطلوب هستند اما اغلب خیلی مبهم هستند اجتناب کنید.

تعداد بک لینک ها

تعداد کل پیوندهایی که به وب سایت شما اشاره می کنند. 
بک لینک اهمیت ویژه‌ای در سئو سایت دارد و باید تلاش کنید تا بتوانند بک لینک بیشتری را در جهت ارتقا رتبه سایت ایجاد کنید، ولی اگر در بک لینک  سازی زیاده‌روی شود به جای تاثیر مثبت تاثیر منفی به‌همراه خواهد داشت لینک سازی یا لینک بیلدینگ باید اصولی صورت بگیرد و اگر به شکل اسپم انبوه سازی شود با جریمه های سنگین گوگل همراه خواهد بود چرا که لینک سازی بی‌رویه یکی از دلایل پنالتی شدن سایت در گوگل است.

ارزیابی سلامت سایت با حسابرسی وب سایت سئو

با درک درستی از جنبه های خاص وب سایت خود ، موقعیت فعلی آن در جستجو ، نحوه تعامل جستجوگران با آن ، نحوه عملکرد آن ، کیفیت محتوای آن ، ساختار کلی آن و موارد دیگر قادر به ارزیابی بهتر سایت خود خواهید بود. استفاده از ابزارهای موتورهای جستجو می تواند در این کار به شما کمک کند:
  • Google Search Consoleاگر قبلاً این کار را نکرده اید برای یک حساب Google Search Console (GSC) رایگان ثبت نام کنید و وب سایت (های) خود را تأیید کنید. GSC پر است از گزارش های عملیاتی که می توانید برای شناسایی خطاهای وب سایت ، فرصت ها و تعامل کاربران استفاده کنید.
  • Bing Webmaster Tools عملکردی مشابه GSC دارد و به شما نحوه عملکرد سایت شما در Bing و فرصت های بهبود را نشان می دهد.
  • Lighthouse Audit– ابزار خودکار گوگل برای اندازه گیری عملکرد وب سایت ، قابلیت دسترسی ، برنامه های وب پیشرفته و موارد دیگر. این داده ها درک شما را از عملکرد وب سایت بهبود می بخشد. در اینجا اطلاعات ویژه ای درباره سرعت و دسترسی به وب سایت بدست آورید.
  • PageSpeed Insights – با استفاده از Lighthouse و Chrome User Experience Report داده های اندازه گیری کاربر واقعی (RUM)  و بینش عملکرد وب سایت را ارائه می دهد.
  • Structured Data Testing Tool تایید می کند که یک وب سایت به طور صحیح از نشانه گذاری طرح (داده های ساخت یافته) استفاده می کند.
  • Mobile-Friendly Test ارزیابی می کند که یک کاربر چگونه می تواند وب سایت شما را بر روی دستگاه تلفن همراه هدایت کند.
  • Web.dev بینش های بهبود وب سایت را با استفاده از فانوس دریایی ( Lighthouse ) ظاهر می کند و توانایی ردیابی پیشرفت در طول زمان را فراهم می کند.
  • Tools for web devs and SEOs گوگل اغلب ابزارهای جدیدی را برای توسعه دهندگان وب و سئوکاران ارائه می دهد بنابراین هر نسخه جدیدی را در اینجا تحت نظر داشته باشید.

هنگام حسابرسی سایت خود ، موارد زیر را بخاطر بسپارید:

خزیدن

آیا صفحات وب اصلی شما توسط موتورهای جستجو قابل خزش هستند یا اینکه به طور تصادفی از طریق فایل robots.txt خود Googlebot یا Bingbot را مسدود می کنید؟ آیا وب سایت دارای یک فایل sitemap.xml دقیق برای کمک به خزنده ها به صفحات اصلی شما است؟

صفحات نمایه شده

آیا می توان صفحات اصلی خود را با استفاده از گوگل پیدا کرد؟ از این دستور در گوگل استفاده کنید site:yoursite.com یا site:yoursite.com/specific-page بررسی سایت شما می تواند به این سوال پاسخ هدد. اگر متوجه شدید برخی از آنها گم شده اند مطمئن شوید که یک برچسب متا = noindex صفحاتی را که باید در نتایج جستجو فهرست شوند را مستثنی نکرده باشد.

عنوان صفحه و توضیحات متا

آیا عنوان ها و توضیحات متا شما خلاصه ای از محتوای هر صفحه را به خوبی پوشش می دهد؟ مطابق کنسول جستجوی گوگل  CTR های آنها در نتایج جستجو چگونه است؟ آیا آنها به گونه ای نوشته شده اند که جستجوگران را فریب می دهد تا بر روی نتیجه شما از سایر URL های رتبه بندی کلیک کنند؟ کدام صفحات را می توان بهبود داد؟ خزیدن در سراسر سایت برای کشف فرصتهای جستجو ضروری است.

سرعت بارگذاری صفحه

عملکرد وب سایت شما در دستگاه های تلفن همراه و Lighthouse چگونه است؟ کدام تصاویر می توانند برای بهبود زمان بارگذاری فشرده شوند؟

کیفیت محتوا

محتوای فعلی وب سایت چقدر پاسخگوی نیازهای بازار هدف است؟ آیا محتوای شما از محتوای سایر وب سایت های رتبه بندی شده بهتر است؟ اگر نه بخش را می توانید بهتر انجام دهید؟ به مواردی مانند محتوای غنی تر ، چندرسانه ای ، PDF ، راهنما ، محتوای صوتی و موارد دیگر فکر کنید.

تحقیقات کلمه کلیدی و تجزیه و تحلیل وب سایت رقبا (انجام حسابرسی در وب سایت های رقبای خود) می تواند دیدگاه های غنی درباره فرصت های وب سایت ارائه دهد.

مثلا:

رقبا برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند اما وب سایت شما اینگونه نیست؟

رتبه بندی وب سایت شما در صفحه اول برای کدام کلمات کلیدی است؟ شاید بتوانید محتوای بهتری در رابطه با آن ارائه دهید.

کدام وب سایت ها به یکی از رقبای شما پیوند دارند اما به وب سایت شما پیوند ندارند؟

اصلاحات سئوی خود را اولویت بندی کنید

به منظور اولویت بندی موثر اصلاحات سئو ، داشتن اهداف مشخص و توافق شده بین شما و مشتری خود ضروری است. اگرچه یک میلیون روش مختلف وجود دارد که می توانید سئو را در اولویت قرار دهید. اما پیشنهاد می کنیم آنها را از نظر اهمیت و فوریت رتبه بندی کنید. کدام اصلاحات می تواند بیشترین میزان بازگشت سرمایه برای یک وب سایت را فراهم کند و به شما در حمایت از اهداف توافق شده شما کمک کند؟

ارتباطات برای ماندگاری مشتری مشتری سئو ضروری است

بسیاری از اصلاحات سئو بدون توجه به مشتری (یا کاربر) انجام می شود. به همین دلیل است که استفاده از مهارت های ارتباطی خوب در برنامه سئو ، چارچوب زمانی که در آن کار می کنید ، معیارها و همچنین اعلام حضورها و گزارش های مکرر ضروری است.

تمرین ، تمرین ، تمرین

بهترین کاری که می توانید برای تقویت اعتماد به نفس مهارت ها و توانایی های خود انجام دهید غوطه ور شدن و تن به آب دادن است. اگر در زمینه سئو جدی هستید و امیدوارید روزی بتوانید به مشتری خدمات خود را ارائه دهید هیچ مکانی برای شروع بهتر از وب سایت خود نیست.

یک سرگرمی که بخواهید در مورد آن وبلاگ بنویسید و یا نیاز به تنظیم یک صفحه شخصی برای مشاغل آزاد داشته باشید.

ما لیستی سریع از کارهای شما را گردآوری کرده ایم که می توانید برای راهنمایی مراحل بعدی خود در دنیای گسترده و شگفت انگیز سئو استفاده کنید:

۱- قبل از شروع یک پروژه جدید ، معماری اطلاعات ، طراحی ، UX و سایر ملاحظات لازم سایت خود را مشخص کنید. ما توصیه می کنیم قبل از طراحی و ساخت وب سایت تصمیمات استراتژیک سئو را اتخاذ کنید.

۲- در ادامه مراحل راهنمای مبتدیان در جستجوگرها را دنبال کنید:

  • اهداف و قوانین اساسی سئو را بشناسید
  • اطمینان حاصل کنید که سایت شما قابل جستجو و نمایه سازی است.
  • تحقیق کامل درباره کلمات کلیدی را انجام دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که بهینه سازی های موجود در سایت به راحتی انجام می شوند.
  • بهینه سازی یا حسابرسی سئو فنی لازم را انجام دهید.
  • لینک بدست آورید و اقتدار سایت خود را ایجاد کنید.
  • اولویت بندی موثر داشته و معیارهای درست را اندازه گیری کنید تست کنید.

۳- تکرار کنید و دوباره تست کنید! بسیاری از سئوکاران دارای سایت های آزمایشی هستند که هنجارهای سئو را به چالش می کشند یا انواع جدیدی از تاکتیک های بهینه سازی را آزمایش می کنند. این را امروز با راه اندازی یک وب سایت پیاده سازی کنید و یک کلمه پر زرق و برق ایجاد کنید (سایتی که احتمالاً حجم جستجوی آن صفر است و هیچ رقابتی ندارد) سپس ببینید که چقدر سریع می توانید آن را در رتبه بندی نتایج جستجو قرار دهید. از آنجا می توانید انواع تست های سئو دیگر را تجربه کنید.

۴- کارهای سخت تری را بر عهده بگیرید ، محتوای تازه سازی را برای سایر سیستم عامل ها آزمایش کنید ، اهداف کششی را تعیین کنید و با رقبای قوی تر رقابت کنید.

۵- برای یادگیری سئو فنی زحمت بیشتری بکشید و خود را به چالش بکشید.

۶- انجمنی را پیدا کنید که بتوانید با خیال راحت در آن یاد بگیرید ، بحث کنید ، تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و از آنها کمک بخواهید.

۷- وقت بگذارید و ارزیابی کنید که چه چیزی پس از یک پروژه سئو کار کرده است و چه چیزی نتوانسته است. چگونه ممکن است در آینده کارها را کمی متفاوت انجام دهید تا عملکرد خود را بهبود ببخشید؟

بازگشت به فهرست