فصل ۴
بهینه سازی در صفحه
اکنون که می دانید کاربران شما چگونه جستجو می کنند ، زمان آن فرا رسیده است که به بهینه سازی در صفحه بپردازید ، یعنی شیوه ساخت صفحات وب که به سوالات کاربر پاسخ می دهد. سئو در صفحه چند وجهی است و فراتر از محتوا است و به موارد دیگر مانند طرحواره و متا تگ می رسد ، که در فصل بعدی به طور کامل در مورد آنها بحث خواهیم کرد.
ایجاد محتوای برای سایت و تحقیق در مورد کلید واژه
در فصل قبل ما روش هایی را برای کشف چگونگی جستجوی مخاطب یاد گرفتیم. اکنون وقت آن است که این تحقیق را عملی کنیم. در اینجا یک طرح کلی ساده برای استفاده کلمات کلیدی آورده شده است:
از کلمات کلیدی خود نظرسنجی کنید و کسانی را که دارای موضوعات مشابه و قصد مشابه هستند گروه بندی کنید.
اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید SERP را برای هر کلمه کلیدی یا گروه کلمات کلیدی ارزیابی کنید تا مشخص شود محتوای شما چه نوع و از چه گروهی است. برخی از مشخصات صفحات رتبه بندی را باید یادداشت کرد:
آیا محتوا از نظر تصویر یا ویدیو پربار هستند؟
آیا مطالب بلند است یا کوتاه و مختصر؟
آیا محتوا در لیست ها یا پاراگراف ها قالب بندی شده است؟
از خود بپرسید “چه ارزش منحصر به فردی می توانم ارائه دهم تا صفحه سایت من بهتر از صفحه هایی شود که در حال حاضر برای کلمه کلیدی من رتبه بندی شده اند؟”
سئو داخلی به شما امکان می دهد تحقیقات خود را به محتوایی که مخاطبان شما دوست دارند تبدیل کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که از گرفتار شدن در دام تاکتیک های کم ارزش که می تواند بیش از کمک به آنها آسیب برساند جلوگیری کنید!
از تاکتیک های کم ارزش استفاده نکنید
محتوای وب شما باید وجود داشته باشد تا به سوالات جستجوگران پاسخ دهد. آنها را از طریق سایت خود راهنمایی کند و به آنها کمک کند تا هدف سایت شما را درک کنند. محتوا نباید فقط با هدف رتبه بندی بالا در جستجو ایجاد شود. رتبه بندی وسیله ای برای رسیدن به هدف است و هدف آن کمک به جستجوگران است.
برخی از این تاکتیک ها در فصل 2 معرفی شده است. بیایید بیشتر به برخی از تاکتیک های کم ارزش بپردازیم که باید هنگام تهیه محتوای از آنها اجتناب کنید.
محتوای کم ارزش
یک استراتژی قدیمی ایجاد یک صفحه برای تکرار کلمات کلیدی شما به منظور رتبه بندی در صفحه اول است.
به عنوان مثال ، اگر لباس کودک می فروختید ممکن است صفحات جداگانه ای برای لباس کودک ، پیراهن کودک ، بلوز کودک و تیشرت کودک ایجاد کرده باشید. و تمام صفحه ها یک حرف را می زدند. یک روش مشابه برای مشاغل محلی ایجاد چندین صفحه محتوا برای هر شهر یا منطقه ای است این “صفحات جغرافیایی” اغلب دارای محتوای یکسان یا بسیار مشابه هستند و تنها نام مکان در آنها متفاوت است.
تاکتیکهایی از این دست برای کاربران مفید نیست. پس چرا ناشران این کار را انجام دادند؟ گوگل همیشه در درک روابط بین کلمات و عبارات (یا معناشناسی) به اندازه امروز خوب نبود. بنابراین اگر می خواستید برای “لباس کودک” در صفحه اول قرار بگیرید. فقط با یک صفحه در مورد “لباس کودک” نمی توانستید.
این روش باعث ایجاد تعداد زیادی محتوای کیفیت پایین در سراسر وب می شود که گوگل به طور خاص با به روزرسانی 2011 خود که به نام Panda شناخته می شود ، به آنها پرداخت. این به روزرسانی الگوریتم صفحات با کیفیت پایین را جریمه می کند ، که منجر به این می شود که صفحات با کیفیت تر در رتبه های برتر SERP قرار بگیرند. گوگل همچنان به تکرار این روند کاهش رتبه محتوای بی کیفیت و تبلیغ محتوای با کیفیت بالا ادامه می دهد.
واضح است که شما باید به جای چندین صفحه ضعیف برای هر کلمه کلیدی یک صفحه جامع در مورد یک موضوع داشته باشید.
محتوای تکراری
همانطور که به نظر می رسد “محتوای تکراری” به محتوایی گفته می شود که بین دامنه ها یا بین چندین صفحه از یک دامنه به اشتراک گذاشته شده است. و استفاده آشکار و غیرمجاز از محتوای سایت های دیگر را در پی دارد. این می تواند شامل گرفتن محتوا و بازنشر همانطور که هست یا با ایجاد کمی تغییر در آن بدون افزودن محتوای با ارزش.
دلایل موجهی برای محتوای تکراری داخلی یا بین دامنه ای وجود دارد ، بنابراین گوگل استفاده از برچسب rel = canonical را برای اشاره به نسخه اصلی محتوای وب تشویق می کند. گرچه شما هنوز نیازی به دانستن این برچسب ندارید ، نکته اصلی که باید در حال حاضر به آن توجه کنید این است که محتوای شما از نظر کلمه و ارزش منحصر به فرد باشد.
مجازات محتوای تکراری
مجازاتی از طرف گوگل برای محتوای تکراری وجود ندارد. به عنوان مثال ، اگر مقاله ای را از آسوشیتدپرس بردارید و آن را در وبلاگ خود منشر کنید با اقدامی از طرف گوگل مواجه نمی شوید. گوگل نسخه های تکراری محتوا را از نتایج جستجو فیلتر می کند. اگر دو یا چند محتوا کاملاً مشابه باشند گوگل یک آدرس متعارف (منبع) را برای نمایش در نتایج جستجو انتخاب می کند و نسخه های تکراری را پنهان می کند. این فیلتر گوگل است تا فقط یک نسخه از یک محتوا را نشان دهد و جستجوگر را سردرگم نکند.
تکرار کلمات کلیدی
اگر تا به حال به شما گفته شده باشد که “شما باید n مرتبه {کلمه کلیدی مهم} را در این صفحه وارد کنید” ، در عمل سردرگمی در استفاده از کلمات کلیدی را مشاهده کرده اید. بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که اگر فقط یک کلمه کلیدی را در محتوای n مرتبه وارد کنند ، به طور خودکار برای آن رتبه بندی می کنند. حقیقت این است که اگر چه گوگل به دنبال ذکر کلمات کلیدی و مفاهیم مرتبط در صفحات سایت شما است. اما این صفحات باید محتوایی با ارزش در رابطه با کلمات کلیدی خالص داشته باشد. اگر صفحه ای برای کاربران ارزشمند باشد مشخص می شود که توسط یک ربات نوشته نشده است. بنابراین کلمات کلیدی و عبارات خود را به طور طبیعی درج کنید که برای خوانندگان شما قابل درک باشد.
محتوای تولید خودکار
مسلماً یکی از توهین آمیزترین اشکال در محتوای بی کیفیت نوعی است که به صورت خودکار تولید می شود یا به صورت برنامه ای با هدف بالا بردن رتبه بندی جستجو و کمک نکردن به کاربران ایجاد می شود. ممکن است برخی از محتوای تولید شده خودکار را با کمی دقت هنگام خواندن تشخیص دهید. آنها از نظر فنی کلمات هستند اما توسط یک برنامه به جای انسان ترکیب شده اند.
شایان ذکر است که با پیشرفت در هوش مصنوعی تولید خودکار محتوای پیچیده میسر شده است و با گذشت زمان بهتر خواهد شد.
فراتر از محتوا: سایر بهینه سازی هایی که صفحات شما نیاز دارند
آیا می توانم اندازه فونت را برای ایجاد سرفصل های پاراگراف بالا ببرم؟
چگونه می توانم عنوان و توصیفی را که در نتایج جستجو برای صفحه من نشان داده می شود کنترل کنم؟
بعد از خواندن این بخش سایر عناصر مهم صفحه را درک خواهید کرد که به موتورهای جستجو کمک می کند محتوای شما بهتر
رتبه بندی شود.
برچسب های سربرگ
برچسب سربرگ یک عنصر HTML است که برای تعیین عنوان در صفحه شما استفاده می شود. برچسب سربرگ اصلی که H1 نام دارد معمولاً برای عنوان صفحه اختصاص دارد. و به این شکل است:
<h1> عنوان صفحه </ h1>
عنوان های فرعی نیز وجود دارد که از برچسب های H2 تا H6 می باشند اگرچه استفاده از همه این موارد در یک صفحه ضروری نیست. سلسله مراتب برچسب های هدر به ترتیب اهمیت از H1 تا H6 می باشند.
هر صفحه باید یک H1 منحصر به فرد داشته باشد که موضوع اصلی صفحه را توصیف کند. این اغلب به طور خودکار از عنوان یک صفحه ایجاد می شود. و عنوان اصلی توصیفی صفحه می باشد H1 باید حاوی کلمه کلیدی یا عبارت اصلی آن صفحه باشد. برای علامت گذاری عناصر غیر عنوان مانند دکمه های ناوبری و شماره تلفن نباید از برچسب های هدر استفاده کنید.
برای مثال در مورد تور کپنهاگ این صفحه را ببینید:
<h1> راهنمای سفر به کپنهاگ </ h2> <h1> کپنهاگ توسط فصول </ h3> <h2> بازدید در زمستان </ h3> <h3> بازدید در بهار </ h3>
عنوان اصلی صفحه در عنوان اصلی <h1> معرفی می شود و از هر عنوان اضافی برای معرفی زیر موضوع جدید استفاده می شود. در این مثال ، <h1> نسبت به <h2> و برچسب های <h2> نسبت به <h3> خاص ترند. این فقط نمونه ای از ساختاری است که می توانید استفاده کنید.
آنچه را که برای قرار دادن در برچسب های هدر انتخاب می کنید می تواند توسط موتورهای جستجو برای ارزیابی و رتبه بندی صفحه شما مورد استفاده قرار گیرد. برچسب های سربرگ یکی از فاکتورهای SEO در صفحه است. هنگام تهیه عنوان ها بر روی بازدیدکنندگان سایت خود تمرکز کنید و علاقه مندی آنها را در نظر بگیرید.
پیوندهای داخلی
در فصل ۲ ما در مورد اهمیت داشتن یک وب سایت قابل خزیدن بحث کردیم. بخشی از قابلیت خزشی یک وب سایت در ساختار پیوند داخلی آن نهفته است. هنگامی که به صفحات دیگر وب سایت خود پیوند می دهید خزنده های موتور جستجو می توانند تمام صفحات سایت شما را پیدا کنند.با این کار ارزش پیوند (قدرت رتبه بندی) را به سایر صفحات سایت خود منتقل می کنید و به بازدیدکنندگان در پیمایش سایت خود کمک می کنید.
اهمیت پیوند داخلی کاملاً اثبات شده است ، اما می تواند در نحوه بازدید سایت سردرگمی ایجاد کند.
قابلیت دسترسی به پیوند
پیوندهایی که برای مشاهده نیاز به کلیک دارند (مانند یک منوی کشویی) اغلب از دید خزنده های موتور جستجو پنهان هستند. بنابر این اگر پیوندها به صفحات داخلی وب سایت شما از طریق این نوع پیوندها باشد. ممکن است در نمایه سازی این صفحات مشکل داشته باشید. بهتر است پیوندهایی را که مستقیماً در صفحه در دسترس هستند انتخاب کنید.
تغییر مسیر
حذف و تغییر نام صفحات یک روش معمول است ، اما در صورت انتقال یک صفحه حتماً پیوندهای URL قدیمی مربوط به آن را به روز کنید! حداقل باید مطمئن شوید که URL را به مکان جدید خود هدایت می کنید. اما در صورت امکان تمام پیوندهای داخلی به آن URL را در منبع به روز کنید تا کاربران و خزنده ها مجبور نباشند از مسیر هدایت ها عبور کنند تا به مقصد برسند. اگر فقط ریدایرکت را انتخاب کردید مراقب باشید از زنجیره های بیش از حد طولانی استفاده نکنید (گوگل می گوید: “از زنجیر هدایت جلوگیری کنید … تعداد ریدایرکت در زنجیره را کم نگه دارید در حالت ایده آل بین 3 تا 5”)
نمونه ای از زنجیره هدایت مجدد:
(مکان فعلی محتوا) example.com/location3 → (مکان اصلی محتوا) example.com/location1 → example.com/location2
بهتر است اینطور عمل گنید : example.com/location1 → example.com/location3
بهینه سازی تصویر
تصاویر بزرگترین مقصر کندی صفحات وب هستند! بهترین راه حل برای این کار فشرده سازی تصاویر است. در حالی که در مورد فشرده سازی تصویر موارد متناسبی وجود ندارد ولی با آزمایش گزینه های مختلف مانند “ذخیره برای وب” ، تغییر اندازه تصویر و ابزار فشرده سازی مانند Optimizilla یا ImageOptim برای Mac (یا گزینه های ویندوز) راهی است که باید طی شود.
روش دیگر برای کمک به بهینه سازی تصاویر (و بهبود سرعت صفحه) ، انتخاب قالب مناسب تصویر است.